14 Ocak 2014 Salı

ABDEST ALMANIN SAĞLIK AÇISINDAN ÖNEMİ




Abdest, kir ve mikroplarla en fazla temasta bulunulan bölümlerin temizlenmesini sağlamaktadır. Artık madde birikimleri, vücudun en çok el, ayak ve yüz dolaşımında meydana gelmektedir. Bilindiği gibi abdest de bu noktaları hedef almıştır. El, yüz ve ayakları yıkamak, cilt hastalıkları ve iltihapları için iyi bir korunmadır. Yüzün yıkanması cildi kuvvetlendirir, baştaki ağırlığı ve yorgunluğu hafifletir. Damarları ve sinirleri harekete geçirir. Burnu yıkamakla, burnun süzüp bıraktığı toz ve mikrop yığınlarının vücuda girmeleri önlenmiş olur.
Abdestin kan dolaşımı, lenf dolaşımı ve sinir sistemi üzerinde olumlu etkileri vardır. Ağız, burun ve boynun iki yanı­nın su ile teması özellikle beyinde kan dolaşımının güçlenmesi bakımından çok faydalıdır. Abdest ve gusül, dolaşım sistemini olumlu yönden etkiler. Derimize temas eden farklı sıcaklıktaki su, kılcal damarların bir dalgalanmayla açılıp kapanarak esneklik kazanmasını ve eğer varsa tıkanmaya başlayan damarların açılmasını sağlar. Vücut dokularında biriken artık maddeler, genel dolaşıma geçer ve böylece dokularda büyük bir zindelik vücuda gelir. Lenf sistemi, en önemli merkezlerinden biri olan burun arkası ve bademcikler yıkanarak uyarılır. Ayrıca boyun ve yanlarının yaş elle mesh edilmesi de, lenf sistemine tesir eder. Abdest ve gusülle kolaylaşan lenf dolaşımı sayesinde, lenfosit denen savaşçı hücreler vücudu zararlı unsurlardan korur ve vücut direncini arttırırlar.
Vücutta bir statik elektrik dengesi vardır. Sağlıklı bir vücudun temel yapısı, statik elektrik dengesiyle çok yakından alakalıdır. Havada oluşan elektriklenme, plastikten yapılmış giyim eş­yaları, taşıt araçları vb. şeyler vücudun dış yüzünden aşırı elektron artışına se­bep olur. Bu durum, sinir sistemi üze­rinde ciddi rahatsızlıklar doğuracağı gi­bi, deri altındaki minik kasların yorul­ması ve esnekliklerini kaybetmesi se­bebiyle yüzde ve bütün vücutta erken kırışık­lıklar ve sarkmalara da yol açar. Vücudun tümüne ait statik elektrik dengesinin çeşitli sebeplerle zaman zaman artması sonucu birçok psiko-somatik hastalık oluşmaktadır. Abdest vasıtasıyla bütün bu olumsuzlukların etkisinden sıyrılmak mümkün olabilmektedir. Vücut­taki statik elektriğin fazlasını atmanın yollarından biri su ile yıkanmaktır. Abdest almak vücudun elektrostatik dengesini korur. Gusledince su zerreleri, elektronların bizde bırakmış olduğu huzursuzluk ve gerginlik halini ortadan kaldırır. Vücudu topraklayıp, yeniden normale döndürür. Suyun bulunmadığı hallerde toprakla yapılan teyemmüm de abdestin sağlık açısından sağlamış olduğu faydaları temin etmeye yeterlidir. Devamlı abdest alan, yaşlansa bile, yüzündeki güzellik, tazelik gitmez. Devamlı namaz kılanların ciltlerinde, abdestin sağladığı parlaklık ve güzellik kolayca farkedilebilmektedir. Abdest veya gusül sırasında vücudun dış tesirlere daha açık ve do­layısıyla kirlenme ihtimali daha çok olan yerlerinin sık sık yıkanmasının te­mizlik ve sağlık açısından temin edece­ği faydalar, açıklanmaya lüzum göster­meyecek kadar çoktur. Farkına varmadan bu nimetlerden faydalanırız.
Abdes­tin imanın yarısı olduğunu, abdest alır­ken yıkanan uzuvlardan günahların dö­küldüğünü, kıyamet gününde müslümanların abdestin eseriyle yüzleri, el ve ayakları parlak olduğu halde çağrıla­caklarını ifade eden hadislerle, abdes­tin fazileti hakkındaki diğer birçok ha­dis bulunması, abdestin önemini açıkça ortaya koymaktadır. Abdest almak müslümanların her zaman maddi ve manevi temizlik içinde bulunmalarını düzenli biçimde sağlayan bir temel unsurdur.

Allah Kuran’da abdest ile ilgili şöyle buyurmaktadır:

Ey iman edenler, namaza kalktığınız zaman yüzlerinizi ve dirseklere kadar ellerinizi yıkayın, başlarınızı meshedin ve her iki topuğa kadar ayaklarınızı da (yıkayın.) Eğer cünüpseniz temizlenin (gusül edin); eğer hasta veya yolculukta iseniz ya da biriniz ayak yolundan (hacet yerinden) gelmişse yahut kadınlara dokunmuşsanız da su bulamamışsanız, bu durumda, temiz bir toprakla teyemmüm edin (hafifçe) yüzlerinize ve ellerinize ondan sürün. Allah size güçlük çıkarmak istemez, ama sizi temizlemek ve üzerinizdeki nimeti tamamlamak ister. Umulur ki şükredersiniz. (Maide Suresi, 6)

PEYGAMBER EFEN­Dİ­MİZ (SAV)'İN ABDESTİN ÖNEMİ HAKKINDA SÖYLEDİKLERİ

(Güzel abdest alıp camiye giren Allah’ın misafiri olur. Allahu teala da misafirine mutlaka ikram eder.) (Beyheki)
(Güzelce alınan abdest, imanın yarısıdır.) (İbni Hibban)
(Güzelce abdest alanın, iki namaz (kılacağı namaz ile gelecek namaz vakti) arasındaki günahlarının hepsi affolur.) (Buhari)
(Güzelce abdest alan günahlarından sıyrılmış olur.) (Buhari)
(Güzelce abdest alıp bir din kardeşini ziyaret eden, cehennemden uzaklaşır.) (Ebu Davud)
(Soğukta, sıcakta güzelce abdest almak, günahlara kefaret olur.) (Müslim)
(Güzelce abdest alıp, huşu içinde namazını kılan, küçük günahlarına kefaret olur. Bu durum ömür boyu devam eder.) (Müslim)
(Abdestin farz ve sünnetlerini yerine getirmek suretiyle, alınan mükemmel abdesttir.) (Tirmizi)
(Bir mümin, abdest için yüzünü yıkayınca, gözü ile işlediği günahların hepsi su ile birlikte dökülür. Ellerini yıkayınca, elleriyle işlediği günahlar, suyun son damlası ile dökülür. Ayaklarını yıkayınca, ayakları ile işlediği günahlar, su ile dökülür. Böylece bütün (küçük) günahlardan temizlenmiş olur.) (Müslim)
(Abdest için yüzünü yıkayınca günahların kirpiklerinden dökülür. Ellerini yıkayınca el tırnaklarından, başını meshedince başından, ayaklarını yıkayınca ayak tırnaklarından günahların dökülür. Namazın sevabı yanına kalır.) (Ramuz)
(Abdestli iken abdest alana on sevap verilir.) (İbn-i Mace)
(Kim, yatağa abdestli yatarsa, o gece bir melek sabaha kadar "Ya Rabbi bu kulunu affet!" diye dua eder.) (Hakim)
(Abdestli yatıp Allah’ı anarak uyuyan, uyanana kadar namazda sayılır. Bir melek onun için ibadet eder. Uyandığı zaman yine Allah’ı anarsa, o melek, bu kulun affı için Allah’a dua eder.) (İbni Hibban)
(Mümin bir kul abdest aldığı zaman yüzünü yıkar. Gözüyle işlediği günahlar suyun son damlasıyla yüzünden dökülür. Ellerini yıkar. Elleriyle işlediği günahlar, suyun son damlasıyla ellerinden dökülür. Ayaklarını yıkar. Ayaklarıyla işlediği günahlar, suyun son damlasıyla çıkar gider. Kul, sonunda günahlarından temizlenmiş olarak namazdan çıkar.) (Müslim)
(Müminin nuru ve beyazlığı, abdest suyunun ulaştığı yere kadar varır.) (Müslim, Nesai)
(Şüphesiz ki benim ümmetim, kıyamet gününde, abdest izlerinden dolayı yüzleri nurlu, elleri ve ayakları parlak olarak çağırılacaktır. Yüzünün nurunu artırmaya gücü yeten kimse bunu yapsın.) (Buhari, Müslim)
(Kim güzelce abdest alırsa, o kimsenin günahları tırnaklarının altına varıncaya kadar bütün vücudundan çıkar.) (Müslim, Nesai, İbn-i Mace)